Varha informerar - Egentliga Finlands välfärdsområde har nu öppnat sin nya Varha-applikation
Innehållspublicerare
Egentliga Finlands välfärdsområde har nu öppnat sin nya Varha-applikationen, som är avsedd för säker digital kommunikation
Till en början finns det två tjänster i applikationen: mun- och tandvårdens samt socialservicens
chattjänster. Under återstoden av året kommer fler tjänster att införas i applikationen.
Applikationen kan laddas ner till en smarttelefon från App Store eller Google Play-butiken med
sökordet ”Varha”. Varha-applikationen kan också användas på datorn på adressen digi.varha.fi.
I det här skedet fungerar Varha-applikationen på svenska och finska, och senare på engelska.
Chatten för mun- och tandvård är öppen mån.–fre. kl. 8–15.30. Chattmeddelandena besvaras av
vårdpersonal inom mun- och tandvården under samma vardag.
Chatten för socialservice ger handledning och rådgivning i frågor som rör socialservice och
ansökan om förmåner. Kontaktpersonen i chatten är en yrkesutbildad person inom socialvården vid Kundhandledningen Fackla som hänvisar klienten vidare till tjänster inom Varha. Chatten för
socialservice är öppen mån.–fre. kl. 8.30–15.