Det är viktigt att behovet av stöd känns igen så tidigt som möjligt. Specialpedagogikens mål är att i dialog med hemmen och personalen inom småbarnspedagogik stödja en positiv utveckling hos barnet.
För att främja barnets möjligheter till utveckling skall inlärningsmiljön anpassas efter barnets behov. Barnets styrkor stöds i en öppen och glädjefull atmosfär.
Speciallärare inom småbarnspedagogiken
I Pargas stad finns det ett specialpedagogiskt team. Till detta team hör för tillfället speciallärare inom småbarnspedagogiken som ambulerar i olika enheter samt speciallärare som är stationerade i enheterna.
Specialläraren följer upp och iakttar barnets uppväxt och utveckling tillsammans med föräldrar och personal. Specialläraren deltar i utvärdering av barnets behov av stöd. Vid behov tar förman/ personal/ vårdnadshavare kontakt med specialpedagogen.
Då barnet erbjuds andra stödtjänster t.ex. psykologtjänster, terapier och/ eller annan medicinsk habilitering skall det länkas samman till en helhet. I småbarnspedagogiken och i förskolan förverkligas stödet för lärande enligt trestegsmodellen. Det är viktigt att alla de berörda i nätverket kring barnet samarbetar med varandra.