Innehållspublicerare

null Pargas Lärcenter Brava fick sitt visuella utseende – eleverna röstade fram logon
07.08.2023

Pargas nya Lärcenter Brava öppnar sina dörrar för eleverna den 14 augusti. En vecka innan skolstarten hade medierna och stadens beslutsfattare möjlighet att bekanta sig med utrymmena i förväg. Under evenemanget uppmärksammades byggnadens unika, pedagogiska och användarvänliga lösningar och så avslöjades Bravas egen logotyp. 

En vecka före skolstarten läggs de sista inredningsdetaljerna i Lärcenter Brava. Mediehusens representanter bjöds in för mera information om bl.a. Bravas byggnadstekniska lösningar och samarbetet över skolgränserna, och fick en rundtur i lärcentrets lokaler. Under tillfället presenterades också Bravas nya logo, designad av kommunikationsbyrån Å Communications. 

Rektorerna Christa Andersson, Ari Rintanen och Annika Gustafsson.

- Designarbetet skedde i nära samarbete med stadens kommunikation och bildningssektor. Vi kartlade kundens önskemål och på basen av dem fick jag som designer fria händer att skapa logotypen, berättar grafikern Jake Papinaho.

Utmaningen med Bravas varumärkesbygge var att lärcentret inte är en enskild aktör, utan en sammanslutning av olika aktörer, kring vilken en enhetlig identitet ska byggas. Med logon vill man förstärka känslan av att vara en “bravait” - det vill säga att Brava är mer än bara en byggnad. 

Redan från början var det viktigt att inkludera lärcentrets skolor och elever i processen. Av två logoförslag röstade eleverna fram sin favorit, som nu är Bravas officiella logo. Vinnarförslaget fick 80 procent av rösterna och 350 personer deltog i omröstningen.

Av två logoförslag röstade eleverna fram sin favorit, den till vänster.